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athena - [Athena] Enseigner l'invention

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Subject: Histoire des techniques

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[Athena] Enseigner l'invention


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  • From: Valérie Nègre <valerie-negre AT wanadoo.fr>
  • To: ATHENA <athena AT services.cnrs.fr>
  • Subject: [Athena] Enseigner l'invention
  • Date: Tue, 14 May 2013 22:29:44 +0200



 Séminaire du Labex « Créations, arts, patrimoines »
 
Enseigner l'invention et la création dans les arts et les techniques
 
Jeudi 16 mai 2013 (9h30-13h. INHA-Université Paris I. Salle Jullian)
Séance introductive. Enseigner la création : de la pratique à la théorie
 
Guy Lambert, Eléonore Marantz, Valérie Nègre, Nadia Podzemskaia
Introduction
 
Federica Rossi (Ecole normale supérieure de Pise et Institut d'architecture de Moscou)
Problèmes de formation de l'architecte en Russie entre XVIIIe et XXe siècle : questions de théorie et de pratique.
En Russie, le système d'éducation change avec Pierre le Grand : en 1757, avec la fondation de l'Académie de Beaux-Arts de Saint-Pétersbourg, le modèle le plus important devient l'Académie de Paris, et l'expérience mûrie en Europe occidentale dans le domaine artistique devient une référence. C'est l'Académie de Pétersbourg qui forme les artistes les plus importants. A Moscou la situation est en revanche plus libre et ici on voit la naissance de diverses écoles. On examinera en particulier la période qui suit la Révolution de 1917 et le Vkhoutemas, école fondée à Moscou en 1920, où ont enseigné les grands académiciens (Zholtovskii, Shusev, etc.) à coté de maîtres de l'avant-garde russe, tels Mel'nikov et Ladovskii.
 
Clemena Antonova (Institute for Human Sciences, IWM, Vienne)
Florensky's Lectures at Vchoutemas (1923-1924): Teaching Art History as "Synthetic" Art Criticism (1922-1924)
This presentation will focus on Pavel Florensky's series of eleven lectures on space and time in the visual arts delivered at VKhUTEMAS in the period 1923-1924. It will be suggested that Florensky's teaching methodology draws on two sources - avant-garde experiment and especially the notion of the "synthesis of the arts" mostly known through Kandinsky in the Russian context and ideas deriving directly from Russian religious philosophy, particularly the concept of "integral knowledge" (tsel'noe znanie) popularized by Vladimir Soloviev. The avant-garde background of the work done at VKhUTEMAS is well-known. What is much less appreciated is the role that the Russian religious-philosophical tradition played in fostering what could be described as a "synthetic" or "interdisciplinary" approach to teaching. Here, I will offer a reading of Florensky's lectures as an example of a philosophy of perspective (rather than art history conceived in the narrow sense of the word

Répondants : Antonio Brucculeri (ENSA Val-de-Seine), Christine Mengin (Université Paris I Panthéon-Sorbonne, HiCSA)





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