athena - [ATHENA] GDR TPH 2092 - JE Technik or Technologie? European Circulation of Bélidor's, Wolff's and Gessner's Technological Works 30 novembre- 1er décembre 2022

athena AT services.cnrs.fr

Objet : Histoire des techniques

[ATHENA] GDR TPH 2092 - JE Technik or Technologie? European Circulation of Bélidor's, Wolff's and Gessner's Technological Works 30 novembre- 1er décembre 2022

  • From: <liliane.perez AT wanadoo.fr>
  • Subject: [ATHENA] GDR TPH 2092 - JE Technik or Technologie? European Circulation of Bélidor's, Wolff's and Gessner's Technological Works 30 novembre- 1er décembre 2022
  • Date: Wed, 9 Nov 2022 18:20:41 +0100

Title: GDR TPH 2092 - JE Technik or Technologie? European Circulation of Bélidor’s, Wolff’s and Gessner’s Technological Works 30 novembre- 1er décembre 2022

Cher.e.s collègues

Nous sommes heureux de vous inviter aux journées d’étude du GDR 2092 TPH, Technik or Technologie? European Circulation of Bélidor’s, Wolff’s and Gessner’s Technological Works, organisé par Marcos Camolezi, Guillaume Carnino, Indravati Félicité, Liliane Pérez, 30 novembre- 1er décembre 2022, Université Paris Cité, Bâtiment Olympe de Gouges, Place Paul Ricoeur 75013 Paris, salles 376 et 358. L’argumentaire et le programme se trouvent sur : https://tph.hypotheses.org/859

Wednesday, 1.00 PM

Room 376

1.00  Welcoming coffee

2.00 – 3.00

Opening discussion Words matter. How “tech-” words interact with our way of making history of technical and technological things? Marcos Camolezi (ENS, République des savoirs), Stefanie Buchenau (Université Paris 8, Les mondes allemands : histoire des idées et des représentations), Éric Brian (EHESS, Centre Maurice Halbwachs), Guillaume Carnino (UTC, COSTEC), Liliane Hilaire-Pérez (UPC/EHESS, ICT/CAK).

3.00 – 3.40 Isabelle Laboulais (Université de Strasbourg, SAGE)

Art du mineur / science du mineur. Les enjeux de la « technologie » dans la formation des ingénieurs des Mines en France des années 1780 aux années 1810.

Break

4.00 – 4.40 Amélie Dessens (Mines Paris - PSL - BIB)

La bibliothèque de l’École des mines, une ressource pour l’histoire de la science des mines à l’échelle européenne.

4.40 – 5.20 Sebastian Felten (Universität Wien)

Looking hard at tools: Bergtechnik in the curriculum of the Freiberg Mining Academy (ca. 1750-1820).

Thursday, Dec. 1rst

Room 358

10.00 – 10.40 Guillaume Garner (ENS-Lyon, LARHRA)

La technologie comme enjeu de police économique dans les sciences camérales au XVIIIe siècle.

10.40 – 11.20 Johannes Schick (Universität Siegen)

Technology as a Category: German Sources of a Durkheimian Category.

Break

11.50 – 12.30 Jérôme Baudry (EPFL) et Yohann Guffroy (EPFL/Université Paris Cité, ICT)

Pour une histoire des pratiques technologiques. Représenter l’invention en Angleterre et en France, xviiie-xixe siècles : le cas des patents/brevets.

Lunch

2.00 – 2.40 Isabelle Kalinowski (Pays germaniques-CNRS/ENS)

2.40 – 3.20 Andre Wakefield (Pitzer College)

Shifting Boundaries: Oeconomy, Technology and Agriculture Around 1770

Break

3.50 – 4.30 Jacob Orrje (Uppsala University)

Dreams of infinite grain in the Nordic fields. Translating and using Wolff’s Wunder bahren Vermehrung Des Getreides among cameralist agricultural reformers in early eighteenth-century Sweden

4.30 – 5.00 General discussion

  • [ATHENA] GDR TPH 2092 - JE Technik or Technologie? European Circulation of Bélidor's, Wolff's and Gessner's Technological Works 30 novembre- 1er décembre 2022, liliane.perez, 09/11/2022